Egy zarándok naplójából

2015.08.03 15:11

Idén július 20. és 25. között Erdélyben került sor a Debrecen-Nyíregyháza Egyházmegye által szervezett ifjúsági zarándoklatra. Egy hosszú közös utazásnak néztünk elébe, hiszen egészen a gyergyói térségbe indultunk. A buszozás egyhangúságát Gerhes Józsefnek, az Ifjúsági Iroda vezetőjének, az Erdély történetéről szóló előadásai tették színessé. A lelki ráhangolódást pedig Hajdu István káplán atya elmélkedései segítették.

Első napon Gyergyóditróban a Jézus Szent Szívéről elnevezett római katolikus templomot csodálhattuk meg, mely a község központjában helyezkedik el. A Gyergyói-medence legnagyobb méretű kéttornyú, neogótikus és eklektikus stílusban épült templomát Hargita megye műemlék épületeként tartják nyilván. Gyergyószárhegyen, Anaklét, ferences szerzetes fogadott bennünket, aki bemutatta a Nagyboldogasszony névre keresztelt kolostortemplomot. A nap végén, Gyergyószentmiklóson a városhoz közel, de mégis kellemes, nyugodt környezetben szálltunk meg. A Szent Benedek Tanulmányi Központ a Csiky- kert elnevezésű természetvédelmi parkban helyezkedik el, mely árnyas fákkal, sétányokkal és padokkal idilli és hangulatos időtöltést nyújtott számunkra. Második napunk a Gyergyószentmiklós közelében található Békás-szoros és Gyilkos-tó területén folytatódott. A Keleti- Kárpátok legszebb és leghosszabb szurdokvölgyében sétálva a félelmetes égbenyúló sziklák nyűgöztek le minket. S ezt csak fokozta a Gyilkos-tó látványa és legendája. A legbátrabb zarándokok csónakázva gyönyörködtek a festői környezetben, de voltak, akik körbe is sétálták a tavat. A kiemelkedő természeti vonatkozású programok után igazi különlegesség volt a parajdi fürdőzés. A szabadtéri strandot csak a sóbányából kiszivattyúzott tiszta sós vízzel táplálják, s olyan nagy a konyhasó-koncentrációja, hogy parafadugóként lebeghettünk a felszínen, és az úszás is nehezen sikerült.

Harmadik, s egyben központi napunk az elcsendesedésről szólt. Hajdu István atya három elmélkedéssel készült, melynek alapjául A tékozló fiú története szolgált. A nap folyamán ezek három különböző helyszínen, az utazást és a látnivalókat megszakítva, hangoztak el: az első a gyergyószentmiklósi örmény templomban, a második a csíkszentdomonkosi templomban, a harmadik a csíksomlyói Hármashalom oltárnál. Az elmélkedések kapcsán kiscsoportos beszélgetések keretében osztottuk meg egymással gondolatainkat. A lelki napot mélyítette a közös szentmise a kegytemplomban, és a Kissomlyó-hegy meredek oldalán végzett keresztút.

Csíksomlyón a szállásunk a Szent István Otthonban volt, mely Böjte Csaba ferences szerzetes gyermekotthonai közül csak az egyik.

További utunk Brassóba vezetett, az erdélyi szászok egykori központjába. Románia legnagyobb templomát, a Fekete templomot szemléltük meg. Nevét a város legnagyobb részét elhamvasztó tűzvészről kapta, melyben bekormozódott. Érdekessége még, hogy itt található a Törökországon kívüli Európa legnagyobb anatóliai szőnyeggyűjteménye, mely a templombelsőt díszíti.

A város fölé magasodik a Cenk-hegy, melyről szép kilátás nyílik Brassóra és a Brassói-medencére. Libegővel két perc alatt fel is jutottunk, s a városkép meghatározó eleme, a Hollywoodot idéző Brasov felirat mellől élveztük a panorámát.

Bukarest felé a főútvonalon haladva, Sinaia településen, Románia legfontosabb történelmi jellegű műemlékét, a Peles-kastélyt is megnéztük. Az épület a román királyok rezidenciája volt, de ma történelmi és művészeti értékekben gazdag múzeumként működik.

Ötödik napunk fő célja a tordai sóbánya meglátogatása volt. A ma már csak turisztikai látnivalóként funkcionáló bányának kivételes akkusztikája van, és gyógyulásra kiváló hely. Különféle szabadidős tevékenységek közül lehet választani pl.: óriáskerék, bowling, csónakázás stb. Így nem csoda, hogy a bányát a világ 25 hihetetlen látványossága közé sorolták.

Harmadik szálláshelyünkön, Kalotaszentkirályon szívélyes fogadtatásban volt részünk. A békés falusi élet megtapasztalása mellett a lakosság hagyományos életmódját, népviseletét és népszokásait is megismerhettük.

Utolsó napunkat Nagyváradon töltöttük, ahol a székesegyház kincstárában kiállított egyházi ereklyéket, köztük Szent László királyunk koponyacsontjának egy darabját, és hermáját tekintettük meg. Végezetül hálaadó szentmisével zártuk zarándokutunkat, s így élményekben és lelkiekben gazdagodva térhettük haza.

Köszönet az egyházmegye püspökének, Bosák Nándornak, az ifjúsági zarándoklat lehetőségéért, támogatásáért, az Ifjúsági Iroda vezetőjének a színvonalas szervezéséért, Hajdu István atya lelki vezetéséért, s nem utolsó sorban a plébánosoknak a fiatalság buzdításáért!